DESIGNBLOK 2014

DESIGNBLOK 2014Designblok by měl být především přehlídkou současného designu, přesto je mnohdy lákavější možnost dostat se do prostorů, které jsou veřejnosti obvykle uzavřené. Zvláště umístění  Superstudia v secesní budově hotelu Evropa přineslo dokonalé spojení vystavovaných exponátů, představujících špičku české a zahraniční produkce, s chátrajícím hotelem, který v době své největší slávy byl cílem smetánky a prominentní hostů. Noblesní prvorepublikové prostředí by přes šrámy času stálo za návštěvu i bez atraktivní expozice. Zachovalé secesní interiéry byly v minulosti zasaženy necitlivými, nevkusnými a nelogickými úpravami. To vše však vyváží omšelá krása původní dlažby, zdobeného táflování, prosklených průhledů. Šokující je pak ukázka předpokládané rekonstrukce původních pokojů architektonického studia Archina. Nejen, že se podle všeho předpokládá se zničením původních dekorů; to je nahrazeno tím nejlacinějším užitím křišťálu, zlata, perleti a barevného led světla, které může rezonovat jen se vkusem asijské klientely. Jaké osvěžení ducha potom nabízely osvědčené značky Konsepti nebo Stockist. Mimořádný zájem vzbudily ručně malované tapety na hedvábí či ručním papíře relativně nového studia  Silkwood. A velmi milá byla návštěva 3 x R Redukuj / Renovuj/ Recykluj, kde cílem designérů je najít uplatnění pro zničené kousky z produkce Ikea. Aukce těchto nápaditých výrobků proběhne 25. 11. 2014 v kinu Aero.

Nejslabším článkem byl výběr budovy bývalé základní školy v Mikulandské ulici. Sice se zde plánuje sídlo dílen UMPRUM, přesto zde zatuchlý duch staré školy zůstal a téma Superstudia  HRA se vlastně logicky s prostory vylučoval. V bývalých třídách, kabinetech i sborovně měl návštěvník nalézt uvolnění, relaxaci a rozptýlení, spíše se však obával, že bude muset navštívit toaletu a v přízemní jídelně bude přinucen konzumovat vařenou mrkev s dušenými ledvinkami. Jediným světlým momentem byl Salón amatérského designu, který přinesl skvělé pobavení nejen nad exponáty, ale i nad věkem či profesí autorů.

O to uklidňující byl návrat Designbloku do Colloredo-Mansfelského paláce, jehož budova dýchá bohatou minulostí a z oken nabízí neobvyklé pohledy na Karlův most či kostel Nejsvětějšího Salvátora. Je škoda, že prostory paláce už neslouží výjimečnému počinu AMoYA (Artbanka Museum of Young Art). V paláci nebylo mnoho vystavovatelů, o to lépe vynikla nezaměnitelná barokní výzdoba paláce jako kulisa exponátů na pomezí umění a designu. Především zaujala expozice Iluzivního zrcadla Claire Lavabre a robotické sedací šperky nizozemského studia Franka Tjepkama. Mírné zklamáním přinesla instalace Liběny Rochové, kde její inspirace dílem Milana Grygara byla tak intimní, že se zamýšlené sdělení nedostalo až k divákovi.

Nejinspirativnější byla návštěva Open Studia; snad proto, že zde vystavovaly převáženě střední a vysoké umělecké školy, jejichž studenti si ještě nemusejí lámat hlavu s prodejem vlastních výrobků. Podobně jako v hotelu Evropa byl návštěvník nepříjemně konfrontován s neuvěřitelným barbarstvím údržby či minulých stavebních úprav domu U Minuty na Staroměstském náměstí. Renesanční fasáda vytváří úchvatnou skořápku původně gotickému domu a tajemně členěný vnitřní prostor rozšiřuje vnímání vystavených děl.  Velkým zážitkem byly misky Martiny Hudečkové, studentky Ateliéru keramiky a porcelánu VŠUP nebo vázy s krystalickými květy Milana Pekaře. Historie se neustále opakuje a největší rozčarování přinesly výsledky práce studentů středních i vysokých škol oděvních oborů. Je zarážející s jakým nedostatkem řemeslné zručnosti a znalosti jsou modely vytvářeny, navíc modely určené pro vystavení. Pak je třeba si položit otázku, jak vypadají ty modely, které vystaveny nejsou. A nejen to, často je zcela zjevné kopírování světových návrhářů; aby se zakryly nedostatky, jsou záměrně vytvářeny neforemné pytle, kde není třeba přemýšlet nad siluetou postavy …

Ať již vzbuzovaly exponáty nadšení, pobavení či rozpaky, je třeba obdivovat organizátory, kterým se každý rok podaří najít překvapující prostory a v nich uspořádat přehlídku toho nejzajímavějšího, co může český trh nabídnout. Nezbývá než s netrpělivostí čekat ročník 2015.

Tags are not defined for this post

Comments closed

No comments. Leave first!