ČÍM KRESLIT

Trocha teorie

Cokoli, co zanechává stopu a jakákoli plocha, která tuto stopu přijme, tvoří základní podstatu kresebných prostředků. Znamená to, že počet možných materiálů vhodných pro kresbu je téměř neomezený. A umělci neustále zkoušejí nové postupy.  Mějte na paměti, že osobní zkušenost dosažená nejrůznějším experimentováním je nejlepší způsob, jak se seznámit s vlastnostmi, kvalitami i možnostmi různých médií. I když je velmi užitečné studovat tradiční metody kresby, je rovněž třeba tyto metody vědomě překračovat v duchu osobní tvořivosti a objevovat nový potenciál pro co nejlepší vyjádření vlastního uměleckého záměru.

Obchody s výtvarnými potřebami přetékají zbožím. Jen počet obyčejných grafitových tužek je úctyhodný a vytváří dlouhou řadu od těch nejtvrdších (světlých) po ty nejměkčí (tmavé), mají 19 stupňů od 9B po 9H. Nejtvrdší tužky mohou být tak ostré, že méně kvalitní papír protrhnou (9). Ty se hodí pro jemnou a přesnou práci, spíše mechanickou kresbu, například pro skicování krajiny. Nejměkčí tužky (7, 8) naopak dávají bohatý, tmavý tón s leskem a sametovou linkou. Takové tužky se ale snadno lámou i v dřevěném obalu.

Alternativou k měkké tužce je uhel v tužce nebo umělý uhel (4), není tak hladký a má hrubší linku. Nejlépe přilne na drsný povrch, dává hlubokou a matnou čerň. Barevné pastelky jsou k dostání v široké nabídce včetně černé a různých odstínů šedé. Některé jsou rozpustitelné vodou po nanesení na papír a mohou se roztírat štětcem do světlejších tónů. Kaligrafické tužky (1) v černé a bílé se speciálně vyrábějí pro hladké nebo lesklé papíry či jiné povrchy.

Přírodní uhel (6) je skvělý pro rychlou a dynamickou práci, je měkčí než uhel v tužce. Nabízí řadu tónů až po hlubokou intenzivní čerň. Přesto je práce s ním trochu problematická, především se snadno spráší a tak se může stát, že si omylem rukou či rukávem smažete kus povedené kresby. Nejlepších výsledků je dosaženo na strukturovaném povrchu, protože po lesklém papíře uhel sklouzne beze stopy. Všechny uhlové kresby musí být zafixovány fixativem.

Tyčinky Conté (2, 3) nebo rudky (5) v černé, červené nebo sépiové jsou alternativou k uhlu. Jsou vyráběné v různých tvrdostech od střední po extra měkké. Postrádají dynamiku uhlu, ale zase nejsou tak prašné a přilnou na většinu povrchů. Suchý pastel (11) je jiné médium;  jeho tyčinky se vyrábějí v mnoha barvách a odstínech. Jsou mimořádně měkké a prašné a velmi snadno se lámou a drolí. Umění používání pastelu většinou spočívá v technice „malby“, protože se pastel na papíře míchá a prolíná podobně jako malba na plátně. Nejlépe pastelu vyhovuje tónovaný papír s lehkou texturou. Olejové pastely (10) jsou skvělou alternativou k suchým pastelům. Samy o sobě se nemíchají, ale po přidání terpentýnu se mohou míchat mezi sebou bez omezení.

Pro práci s tuší je v nabídce mnoho pérek. Obecně postačí obyčejné psací pero, ale na jemnou práci jsou dobrá tzv. dámská pérka. Tuše jsou obvykle voděodolné, zářivě barevné a mohou se ředit destilovanou vodou pro lavírovanou kresbu. Můžete použít i obyčejný černý nebo modrý inkoust.

Akvarelové barvy jsou jedním z nejlepších médií pro rozmývanou kresbu díky své konsistenci a průhlednosti. Naředěné poslouží k namáčení pérka a případně k roztírání štětcem. Ale to už jsme téměř u malby …

Tags are not defined for this post

Comments closed

No comments. Leave first!