Pojďme si upéct dort, tedy vlastně namalovat!

Seděla jsem v rohu běžné školní třídy, rozhlížela se po obrázcích na stěnách, dívala se oknem do podzimního parku, a především sledovala šestici třeťáků při práci.

Není jednoduché vymyslet výtvarnou terapii tak, aby se nikdo nenudil, aby to všichni zvládli, aby měli radost z toho, co dokázali. Jsou to trochu neobyčejní třeťáci, každý z nich přišel do života s nějakým omezením, smyslovým, mentálním a pohybovým. Jsme totiž v Jedličkově ústavu.

Jak se tak rozhlížím po třídě, vidím na nástěnce knihu Josefa Čapka Povídání o pejskovi a kočičce. To by mohlo být to pravé, každá kapitola nabízí téma pro krásný obrázek. Třeba ta Jak pejsek a kočička pekli dort.

Za dva týdny se do třídy vracím vybavená vším, co budeme potřebovat. Začneme krásným animovaným filmem z roku 1951 z pera autora knižní předlohy s nezaměnitelným hlasem Karla Hoegera. Děti pozorně sledují, co to všechno ten pejsek s kočičkou do dortu dali, a pak se smějí přejedenému zlému psu, který celý ten veliký a horký dort sežral a tím zachránil pejska a kočičku od bolení bříška.

pejsek_kocicka_2

Měly by si zapamatovat, co pejsek s kočičkou do dortu dali, i věci, které se do narozeninového dortu obvykle nedávají. Já mám připravené obrázky toto všeho a i něčeho, co tam dát chtěli, ale nakonec nedali. Děti si vybírají, co z toho dají do svého dortu, nahlas si říkáme, co to je a jestli to do dortu patří nebo ne. A pak i trocha matematiky, každý si spočítá, kolik těch přísad má. Ingredience jsou už předem vystříhané, ale děti si samy vystřihnou šablonu dortu. Mohou si vybrat jednopatrový, dvoupatrový nebo dokonce třípatrový dort.

pejsek_kocicka_3

Na modrý papír si nakreslí obrys dortu a do něj vlepí všechny přísady. Pak si vymalují vystřiženou šablonu ze čtvrtky – červená jako jahodová poleva, žlutá jako citrónová, hnědá jako čokoládová, modrá jako borůvková, zelená jako … jehličí, no proč ne. Někdo jen barví, někdo zvládne i ozdobné pusinky. Nakonec se barevný dort přilepí v horní hraně na modrý papír a každý se může podívat dovnitř, co že v tom dortu všechno je.

Pak společně umyjeme třídu, děti, sebe. A můžeme dorty slavnostně připevnit na nástěnku a společně se radovat ze společného díla.

pejsek_kocicka_4 pejsek_kocicka_5

Tags are not defined for this post

Comments closed

No comments. Leave first!